حلیم بلغور گندم

نویسنده: سهیلا محسنی‌نژاد




مواد لازم برای 4 نفر:

بلغور گندم: 2پیمانه
سینه‌ی مرغ: 500گرم، بدون استخوان
پیاز نگینی: یک پیمانه، خرد شده
گوجه فرنگی: 3عدد، رنده شده
رب گوجه فرنگی: 3قاشق سوپخوری
روغن: یک‌چهارم پیمانه
نمک: به مقدار لازم
ادویه (زردچوبه، زیره، فلفل‌سیاه): یک‌دوم قاشق سوپخوری

مواد لازم جهت تزئین:

جعفری: 2قاشق سوپخوری، ساطوری
پیاز: یک‌دوم پیمانه، خلالی
پودر لیموعمانی: یک‌دوم قاشق چایخوری
کره: 2قاشق سوپخوری

طرز تهیه:

بلغور را به مدّت یک‌ساعت خیس کنید. پیاز را با روغن تفت داده، سپس روغن را به آن اضافه کنید و به مدّت 5دقیقه تفت دهید تا آب مرغ کشیده شود.
نمک، زردچوبه، زیره، فلفل سیاه، گوجه‌فرنگی و رب‌گوجه را اضافه کرده، 5دقیقه تفت دهید و بعد حرارت را کم کنید. بعد از صاف کردن بلغور، آن را با 2پیمانه آب به مواد اضافه کنید و به مدّت 2ساعت با حرارت ملایم بگذارید بپزد. هر 30دقیقه، مواد حلیم را با قاشق بزرگ هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از پختن مرغ و بلغور مواد را در مخلوط‌کن بریزید تا یک‌دست شود. پیاز را در کره تفت داده با لیموعمانی اضافه کنید. حلیم را در ظرف کشیده و با جعفری خرد شده تزئین کنید.

نکته:

1. این دستور، دارای 2800کیلوکالری انرژی، 320گرم کربوهیدرات، 130گرم پروتئین و 111گرم چربی می‌باشد.
2. غلظت این نوع حلیم، زیاد است. در ماه‌رمضان از غذاهای اصلی سفره‌ی افطار در کشورهای عربی و خلیج‌فارس می‌باشد.

منبع:نشریه هنر آشپزی شماره59

/ 0 نظر / 44 بازدید