مواد لازم برای ده عدد نان:
 

شکر/ سه قاشق سوپخوری
آب/ یک دوم پیمانه
خمیر مایه ی خشک فوری/ یک قاشق چایخوری
سیب زمینی پخته و له شده/ یک چهارم پیمانه
زرده ی تخم مرغ/ دو عدد
ماست سفت/ یک چهارم پیمانه
اسانس وانیل مایع/ یک قاشق چایخوری
نمک/ نصفه قاشق چایخوری
کره یا روغن مایع/ 3 قاشق سوپخوری
آرد/ حدود 3 پیمانه

برای خمیر:
 

کره ی ذوب شده/ 100 گرم (به دمای اتاق رسیده)
شکر/ یک پیمانه، ترجیحاً دانه درشت
دارچین/ یک و یک دوم قاشق چایخوری

طرز تهیه:
 

خمیر مایه را با آب ولرم و یک قاشق چایخوری از شکر دستور عمل بیاورید. برای این کار شکر را در آب ولرم متمایل با خنک حل کرده، خمیر مایه را روی سطح آب پاشیده و مخلوط کنید. آن را کنار بگذارید تا خمیر مایه فعال شده و کف کند. تمام مواد خمیر به جز آرد را با هم مخلوط کرده و هم بزنید. خمیر مایه عمل آمده را نیز به مواد افزوده و مخلوط کنید ولی آن را مواد مخلوط نکنید. بخشی از آرد را به مواد افزوده و مخلوط کنید. آرد را به تدریج به خمیر اضافه کنید تا خمیر جمع شود. خمیر را به روی سطح آردپاشی شده منتقل کرده و ورز دهید تا چسبندگی خمیر گرفته شود و خمیر لطیف و یک دستی و کش داری به دست آید. خمیر را داخل کاسه ای با گنجایش کافی که با یک قاشق چایخوری روغن مایع چرب شده است، منتقل کرده و یک دور در کاسه بگردانید تا تمام سطح خمیر چرب شود. روی خمیر را با دستمال نخی تمیزی پوشانده و کنار بگذارید تا حجم خمیر دو برابر شود. بعد از آماده شدن خمیر، آن را به ضخامت نیم سانت به شکل مستطیل باز کرده و به صورت نوارهای به عرض 5 سانتی متر و طول 20 تا 25 سانتی متر برش بزنید. هر دو قسمت نوارها را با کره ی ذوب شده چرب کرده و به مخلوط دارچین و شکر آغشته کنید. روی هر نوار، برش های پی در پی 4 میلی متری با فاصله ی نیم سانت از یک لبه خمیر بزنید (مثل دندانه های یک شانه). خمیر را از یک سمت رول کرده و آن ها را از انتهای برش نخورده بر روی سینی چرب شده قرار بدهید. گلبرگ ها را باز کرده و مرتب کنید. بعد از اتمام خمیر، روی نان ها را مجداداً با دستمال پوشانده و کنار بگذارید تا حجمشان دو برابر شده و کاملاً پفکی شوند. فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید. بعد از اتمام استراحت دوم، نان ها را در طبقه ی بالای فر به مدت 15 دقیقه قرار دهید تا سطح نان ها برشته شود. بعد از خارج کردن از فر نان ها را روی توری سیمی خنک کنید.

نکته:
 

1ـ این دستور500 گرم کربوهیدرات، 60 گرم پروتئین، 155 گرم چربی و3635 کیلو کالری انرژی دارد.
2ـ این نان به دلیل داشتن سیب زمینی در بافت خود به مدت طولانی تری تازه مانده و دارای پوسته ای ترد و مغزی نرم و مطلوب است.
3ـ در مورد فرهای برقی فن دار، لازم نیست از طبقه بالای فر استفاده کنید و نان را در طبقه وسط طبخ کنید.
4ـ در صورت دسترسی می توانید از شکر خام برای پاشیدن بر روی نان استفاده کنید. شکر خام رنگ زرد و دانه هایی درشت دارد که در اغلب عطاری ها موجود است.
5ـ می توانید روی سینی را با کاغذ روغنی پوشانده و چرب کنید.
6ـ به جای اسانس وانیل می توانید از یک هشتم قاشق چایخوری وانیل خالص استفاده کنید.

 

منبع: مجله هنر آشپزی - ش 78