طرز ساخت رنگ کازئینی
 

1. یک کیلوگرم پودر کازئین را با 725 میلی لیتر آب، داخل یک ظرف بریزید.
2. خوب هم بزنید تا یک خمیر یکدست به دست آید. به مدت نیم ساعت بگذارید بماند.
3. کمی محلول رنگی به آن اضافه کرده وخوب هم بزنید.
4. آن قدر رنگ به مرور اضافه کنید تا به رنگ دلخواه برسید.
5. کمی از آن به عنوان نمونه جایی بزنید تا خشک شود.اگر از رنگ آن راضی بودید، بگذارید رنگ بماند تا به غلظت مطلوب (به غلظت کرم سبک) برسد.
6. به هنگام مصرف ظرف محتوی آن را تکان دهید.

طرز ساخت رنگ آبه:
 

3 واحد گلیز(ترجیحاً گلیزمات) را با 1 واحد آب مخلوط کنید تا به غلظت کرم سبک برسد. درصورت دل خواه رنگ به آن اضافه نمائید.

طرز ساخت رنگ بافت دار:
 

تقریباً 1 واحد پودر را با 2 واحد رنگ مخلوط کنید، اگر زیادی غلیظ شد، کمی آب اضافه کنید، رنگ آماده شده را در جایی امتحان کنید. بگذارید خشک شود. ببینید که از رنگ آن راضی هستید یا نه، همیشه به هنگام ساخت رنگ بافت دار دستکش به دست کنید.

طرز ساخت چسب خرگوش:
 

ابتدا چسب خشک را در مقدار کمی آب مقطر بچسبانید. پس از این که حل شد،10واحد آب مقطر را با 1 واحد از چسب آماده شده، دریک ظرف نسوز بریزید و ظرف را داخل یک قابلمه آب جوش قرار دهید ومرتب هم بزنید، مواظب باشید چسب جوش نزند، درتمام مدت کف روی چسب را جمع کنید و بردارید. آنقدر هم بزنید تا کاملا مایع چسب همگن شود.

طرز ساخت جسو:
 

300 میلی لیتر چسب خرگوش (طرز ساخت آن در بالا توضیح داده شده) را داخل ظرفی بریزید 620 گرم مل الک شده را به مرور داخل آن اضافه کنید وهمزمان هم بزنید تا همگن شود وبه غلظت کرم سبک در آید. مخلوط را گرم نگه دارید، اگر سرد شود، تبدیل به ژل می شود، نگذارید بجوش بیاید چون حباب های بوجود آمده درکارتان دیده خواهدشد.
طرز ساخت Bole + چسب خرگوش:
1 واحد Bole را داخل یک ظرف نسوز بریزید . ظرف را داخل یک قابلمه پر از آب گرم بگذارید سه چهارم واحد چسب خرگوش آماده را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا در خمیر پخش شود و یکدست شود.

تینرها ، حلال ها و چسب ها:
 

تینرها برای تنظیم غلظت وکاربری رنگ به کار می رود. کاربرد اصلی حلال ها پاک کردن و برداشتن رنگ از روی کار است. بعضی از تینرها به عنوان حلال تینر بکار می روند، همین طور برعکس، چسب ها هم به عنوان چسباندن قطعات مختلف به کار می روند و هم به شکل رقیق یافته به عنوان چسب ورق طلا و سیل کردن سطوح منفذ دار و نفوذ پذیر.

انواع تینرها وحلال ها:
 

برای پاک کردن یا رقیق کردن اکریلیک ومحصولات پایه استفاده آب، مادامی که خشک نشده اند، از آب استفاده نمائید. اگر خشک شده بودند، به دستورالعمل کارخانه ی سازنده ی محصول عمل کنید.
برای رقیق کردن محصولات پایه روغن از تینر فوری، روغن بزرک و تربانتین خالص استفاده کنید. برای پاک کردن رنگ روغن، تینر فوری یا محلول های مخصوص شستشوی قلم را بکار برید و برای برداشتن رنگ از رنگ بر استفاده نمائید.
برای رقیق کردن و پاک کردن لاک الکل، ورنی های لعابی وقشرهای صخیم و قلمبه ی رنگ از الکل صنعتی استفاده کنید.

انواع چسب:
 

PVA یا چسب چوب: دربسیاری از تکنیک های نمایشی رنگ کاربرد دارد. به عنوان چسب و به عنوان سیلر سطوح نفوذ پذیر کاربرد دارد. ترکیب آن با پودرها، خمیر مناسبی برای ایجاد بافت به ما می دهد و همین طور ترکیب آن با رنگ، به عنوان یک لایه چسبنده ی مناسب، برای روی سطوح کاربرد دارد.
اسپری چسب: راه دیگر چسباندن کاغذها و دیگرچیزهای سبک به سطوح مختلف، استفاده از اسپری چسب است که کار با آن تمیز تر انجام می شود.
محافظ ها: برای محافظت نقاشی های تکمیل شده، بکار می رود. کار را درمقابل آب بخار، عوامل طبیعی ، تخریب و آسیب های احتمالی حفظ می کند.

انواع واکس ها:
 

واکس های مبلمان : دررنگ های متنوع با کاربرد آسان عرضه می شود. اگر واکس رنگی در دسترس نبود، می توانید نوع بی رنگ آن را با اضافه کردن جوهر رنگ و خشک کن مناسب به رنگ دل خواه در آورید. واکس ها را با پارچه نرم بر روی سطح کاربمالید و سپس با سیم صیقل دهید. چنان چه سطح کار قبلا واکس خورده باشد و بخواهید مجددا روی آن کار کنید، حتماً می بایست ابتدا واکس قدیمی که مانع رنگ پذیری سطح می شود، کاملا پاک شود.
واکس شفاف معمولی: این واکس برق ملایمی دارد.
واکس آنتیک کاری: نمایشی گرم و قدیمی به کار می بخشد.
واکس آهکی: برای رنگ و رو رفته نشان دادن چوب بکار می رود. این واکس ته مایه ی سفیدی در محل گره چوب باقی می گذارد که هر چه گره های چوب شکافته تر باشد، این کار موفقیت آمیزتر انجام خواهد شد.
واکس زنبور: از قدیم برای جلوگیری از خشکیدگی و ترک خوردگی چوب استفاده می شده در دو نوع مایع و خمیری عرضه می شود. نوع مایع آن را با قلم می زنند. نوع خمیری آن را با پارچه بدون پرز می مالند که این نوع بهتر است ولی کار با آن مشکل تر است.

انواع ورنی:
 

ورنی پایه روغن: سخت تر و محکم تر از مشابه آن در پایه آب است ولی اکثر آن ها(پایه روغن) به مرور زمان و در برابر نورخورشید زرد می شود. بنابراین ابتدا در بخش کوچکی از کار امتحان کنید. وگرنه ممکن است مایه رنگی کل کار را به طور محسوسی تغییر دهد. متداول ترین آن ها «پلی یورتان» است، ولی کاملا زرد است و گاهی ترد و شکننده می شود.
ورنی پایه رزین محلول در آب : زرد نمی شود . دربرابر حرارت و رطوبت مقاومند و در دو نوع مات و نیمه مات عرضه می شود.
ورنی اکریلیک پایه آب: در انواع مات، نیمه براق و براق عرضه می شود. به سرعت خشک می شوند.
اسپری ورنی: باید با مراقبت زیاد مورد استفاده قرار بگیرند. زرد نمی شوند، ولی توان محافظت چندان ندارند و بهتر است روی کارهایی که با رنگ های پایه آب کار شده اند، استفاده شود. دو نوع مات و براق دارد.
لاک الکل: گره های چوب را کاملا ایزوله می کند و مانع از خروج شیره ی گیاه می شود . درنتیجه رنگ های کار آسیب نمی بینند.
ورنی فرانسوی: از لاک الکل و رزین طبیعی به صورت مایع با ذرات معلق، ساخته شده است. مخصوص مبلمان چوبی است. ولی استفاده صحیح از آن نیاز به تمرین و کسب مهارت دارد.
ورنی پولکی لاک: از پولکی لاک تیره و الکل صنعتی ساخته می شود. تیره تر و کدرتر از نوع ورنی فرانسوی است .برای کهنه کاری ایده ال است.

قلم ها، اسفنج ها و رولرها:
 

یکی از رموز موفقیت در نقاشی دکوراتیو، استفاده از ابزار مناسب دراین کار است .همیشه بهترین ابزاری را که می توانید، تهیه کنید و از آن ها خوب مراقبت کنید. قلم ها، اسفنج ها و رولرها انواع متنوعی دارند و از مواد مختلفی ساخته شده اند. برای کار با رنگ های پایه آب، قلم موهایی که از نایلون و مواد مصنوعی ساخته شده اند مناسب هستند ولی برای کار با رنگ روغن قلم موهایی با کیفیت بهتر یا قلم موهایی با موهای زبر مناسب ترند.
Softening Brush (قلم موی محو کن): یک نوع آن گران قیمت سات و موهای آن از موی سمور با کیفیت بالاست. نوع دیگر آن که ارزان تر است از موی خوک درست شده و برای گرد گیری استفاده می شود.
Flogging Brush: برای ایجاد و تقلید راه ها و رگه های چوب به کار می رود. هم چنین در یکی دیگر از تکنیک های Paint Effect یعنی Dragging کاربرد دارد.
Dragging Brush: قلم مویی است با موهای زبر بلند که برای ایجاد بافت خطوط کشیده بلند و هم چنین یکی از مراحل ایجاد بافت چوب، به کار می رود. از این قلم برای زدن رنگ زمینه نیز می توان استفاده نمود ولی چندان ظریف و با کیفیت در نمی آید.
Stippling Brush: درشکل ها واندازه های متنوع تولید می شود . در تکنیک ها و بافت های مختلفی کاربرد دارد. به طور کلی بافت «دون دون» ایجاد می کند. بعضی از آن ها دارای موهای زبر هستند و بعضی دیگر از جنس لاستیک که قیمت های متفاوتی دارند.
Stencil Brush: در سایز های مختلف عرضه می شوند. می توانید به شکل برجسته یا تخت رنگ گذاری کنید. موهای زبر و خشنی دارد و وقتی روی شابلون مورد استفاده قرار می گیرد، مانند Stipple Brush، بافت دون دون در اطراف طرح شابلون ایجاد می کند.
Gilder's Mops: قلم های نرمی هستند که از موی شتر یا سنجاب ساخته می شوند و اساساً در ورق طلاکاری، برای پاک کردن خرده ورق طلاهای اضافی و هم چنین برای انتقال پودر فلزات بر روی کار، مورد استفاده قرار می گیرند.
Fitch Brush: معمولا از موی خوک ساخته می شوند، دراشکال گرد، بیضی و تخت (اسکنه مانند) وجود دارد. برای ترکیب کردن حجم کوچکی از رنگ ، تقسیم کردن و جدا کردن رنگ ها، رنگ کردن نقش برجسته ها و رنگ کردن بخش های کوچکی از کار مورد استفاده قرار می گیرد.
هم چنین در تکنیک Spattering(پاشیدن رنگ) به دلیل خشک و سفت بودن موهایش کاربرد دارد. در این تکنیک باید دقت کنید که فقط نوک قلم را در رنگ فرو برید و از اندازه های 13 (نوع تخت) و 13-6 (نوع گرد) استفاده نمائید.
Lining Brush: وسیله ای ضروری برای خط کشیدن و دیگر اجراهای طراحی گونه ، محسوب می شود، رنگ را در موهای بلندش نگه می دارد و در مواقع لازم، بر روی کار، روان می سازد. درتکنیک Marbling (بافت مرمر) کاربردی نظیر «پر» دارد. سایزهای مختلف آن را به مرور تهیه کنید ولی شماره های صفر، 1 و 3 برای شروع کار کافی است.
Artist's Brush : انواع بسیار متنوعی دارد. بهترین نوع آن ها که با موی سمور ساخته می شوند، گران قیمت هستند، ارزان قیمت آن ها از موی خوک یا نایلون ساخته شده اند. برای رنگ آمیزی گوشه ها و کنج های تنگ کارآیی خوبی دارند. نوع خوب آن بجای Lining Brush هم کار می کند.
Varnishing Brush :قلم های پر پشت و ضخیمی هستند که در سایزهای مختلف در شکل تخت یا برجسته عرضه می شوند. نوع تخت، سایز 50 کارآیی بیشتری دارد.
Household Paint Brush : در سایزهای مختلف برای زیر سازی کار و زدن رنگ زمینه استفاده می شود. سایز آن را متناسب با کار خود انتخاب کنید.
(بزرگترین اندازه ای که با آن راحت کار کنید) شماره های پیشنهادی 100،50،25،13 و 125 است.
Tooth Brush ,Nail Brush: درتکنیک پاشیدن رنگ (Spattering) کاربرد دارد.
Wire Brush : برای تمیز کردن و آماده کردن سطوح و هم چنین تکنیک آهک شویی(Liming) به کار می رود.
Sponge: اسفنج دو نوع طبیعی و مصنوعی دارد. نوع طبیعی آن متخلل تر است و بافت نا منظم تری ایجاد می کنند. نوع مصنوعی آن سطح صاف تری دارد و بافت منسجم تری را ایجاد می کند و ارزان تر از اسفنج طبیعی است. تکنیک های Stippling (بافت دون دون)،Mottling (خال مخالی)، Color Washing (رنگ شویی) را می توان با اسفنج اجرا کرد. رنگ شویی را با اسفنج مصنوعی بهتر می توان اجرا کرد، چرا که با سطح صاف آن، یک دست تر می توان کار کرد.
Rollers: گونه های متنوعی دارند، دسته بلند آن ها برای کار روی سطوح دور از دسترس بسیار مناسب است، برای زدن رنگ زمینه و ایجاد بافت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. انواع کوچک تر برای کار با شابلون کاربرد دارد. انواع اسفنجی (فوم) و پرزدار دارد که برای کار با رنگ های روغنی باید پرزدار آن را به کار برید، چرا که اسفنج درتینر فوری حل می شود و قابل استفاده نیست.

ابزار و وسایل دیگر:
 

Comb: (شانه): ابزاری است که به کمک آن بر روی رنگ و گلیز، بافت یا شیار ایجاد می کنند. از جنس پلاستیک، چرم یا استیل (فلزی) ساخته می شود. و در اندازه های مختلف و درجات متفاوت از نظر فاصله ی دندانه ها عرضه می شود. در مورد کارهای کوچک شما می توانید از پلاستیک نازک یا مقوای مقاوم، خودتان یک شانه درست کنید.
Heart grainer: برای ایجاد بافت چوب و گاهی در بعضی از بافت های Marble (مرمر) بکار می رود. از جنس پلاستیک است و در اندازه های مختلف ساخته می شود.
Feather (پر): برای ایجاد خطوط ظریف دربافت Marble (مرمر) استفاده می شود. همان طور که قبلا اشاره شد، این خطوط را با Artist's Brush و هم چنین Sword Liner نیز می توان کشید. پر غاز، قو یا هر پر مقاوم و تمیز دیگری می توان مورد استفاده قرار گیرد.
Filler Knifes (لیسه): از تیغه فلزی انعطاف پذیری ساخته شده است که برای مخلوط کردن ، نرم کردن و مالیدن ، گچ، سیمان یا هر خمیر دیگری استفاده می شود. تیغه ی آن برای تراشیدن و پاک کردن دبه های رنگ نیز به کار می رود.
Scraper (کاردک): وسیله ای ضروری است برای کندن رنگ ها و ورنی پوسته شده و پاک کردن آن ها از روی کار، هم چنین وسیله ای است که به کمک آن بتونه را در داخل ترک ها ، شکاف ها وسوراخ ها پر می کنند.
Paint container (سیکل های رنگ): برای درست کردن مقدار لازم رنگ، مخلوط کردن رنگ ها و مواد لازم دیگر به کار می رود، بهتر است از ظر ف های موجود در خانه که دیگر در منزل مصرفی ندارد، استفاده شود . سطل ها، سینی و کاسه ها و هر چیزی که از نظر ابعاد و اندازه مناسب کار ما باشد، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
Lint free cloths : پارچه هایی که پرز نمی دهند برای پاک کردن و خاک گرفتن بسیار مناسب هستند. از این نوع پارچه ها در تکنیک Ragging و در بسیاری دیگر از تکنیک ها استفاده می شود. هم چنین برای مالیدن واکس و ورنی نیز کاربرد دارد. پاک کردن دست ها و ابزار کار نیز با همین پارچه ها صورت می گیرد. شما می توانید با آغشته کردن این نوع پارچه ها به حلال مربوطه، تمام اشباهات، شره ها و لکه های ناخواسته را پاک کنید. از تکه لباس های مستعمل می توانید استفاده کنید. به شرط آن که پرز ندهد و نم گیر باشند.
Dust Cover: پوشش هایی که در طول کار برای محافظت دیگر وسایل آسیب پذیر محوطه، استفاده می شوند. می تواند از جنس پارچه مانند پرده های قدیمی یا از جنس نایلون یا حتی کاغذ مانند روزنامه باشد. منتها مواظب باشید که جوهر روزنامه به این وسایل پس ندهد.
Spirit level (تراز): برای اینکه بتوانیم خط افق را به دقت در کار خود رسم کنیم از این وسیله استفاده می کنیم.
Plumb line (شاغول): به کمک آن می توان خطوط دقیق عمودی رسم کرد.
منبع:مجله ی بانو شماره 22