مواد لازم:
 

شکر/ یک قاشق چایخوری
آب یا شیر/ 80 میلی لیتر (یک سوم پیمانه)
خمیر مایه ی خشک فوری/ یک و نیم قاشق چایخوری
تخم مرغ/ 2 عدد
روغن مایع/ یک سوم پیمانه
پودر قند/ 50 گرم
نمک/ یک پنسه
پودر زنجبیل/ یک قاشق سوپخوری
آرد/ حدود 300 گرم
کاکائوی مرغوب/ دو قاشق سوپخوری
کنجد/ در صورت تمایل، برای روی نان

طرز تهیه:
 

شکر را داخل آب ولرم حل کرده و خمیر مایه را روی سطح آب بپاشید و مخلوط کرده، کنار بگذارید تا عمل بیاید و کف کند. تخم مرغ را با روغن مایع، پودر قند، نمک و زنجبیل مخلوط کرده و هم بزنید تا یک دست شود. خمیر مایه ی عمل آمده را افزوده، آرد را به تدریج به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید تا خمیر جمع شود. وقتی خمیر انسجام پیدا کرد ولی هنوز چسبندگی آن را نگرفته اید، آن را وزن کرده و به دو قسمت تقسیم کنید (می توانید این کار را به صورت چشمی نیز انجام دهید). نیمی از خمیر را روی سطح آرد پاشی شده منتقل کرده و با ورز دادن چسبندگی آن را بگیرید. خمیر آماده را در ظرفی که با یک تا دو قاشق چایخوری روغن مایع چرب کرده اید قرار داده و یک دور در کاسه بگردانید تا سطح آن چرب شود. روی خمیر را با دستمال تمیزی پوشانده و به مدت یک تا یک و نیم ساعت در دمای اتاق استراحت دهید تا حجمش دو برابر شود. خمیر بعدی را نیز روی سطح کار قرار داده و چسبندگی خمیر را با پودر کاکائو بگیرید. باید با ورز دادن هم چسبندگی خمیر گرفته و هم کاکائو را به طور کامل به خورد خمیر بدهید تا کاملاً یک دست شود. این خمیر را نیز مشابه خمیر قبلی داخل ظرف چرب شده استراحت دهید. بهتر است خمیر را به اندازه کافی چسبنده بردارید تا تمام کاکائو به خورد خمیر برود وگرنه نان کم رنگ تر خواهد شد. بهتر است کاکائو را نیز همانند آرد کم کم به خورد خمیر بدهید تا احیاناً باعث سفت و خشک شدن خمیر نشود. کف قالب لوف (کیک صبحانه) را با کاغذ روغنی که کمی از دو طرف بلندتر باشد، پوشانده و چرب کنید. پف خمیرهای آماده را به آرامی با مشت خود خوابانده و هر کدام را به 5 تکه ی مساوی تقسیم کنید (بهتر است از ترازو کمک بگیرید). خمیرها را یک در میان با کمی فاصله در قالب چیده و روی آن را مجدداً بپوشانید و نیم ساعت دیگر استراحت دهید تا پف کرده و بالا بیاید. فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید. بعد از استراحت دوم در صورت تمایل روی نان را کمی مرطوب کرده و کنجد بپاشید و در فر گرم شده به مدت 20 تا 25 دقیقه بپزید. اگر روی نان سریع تر طلایی شد، روی آن را با فویل پوشانده و پخت را ادامه دهید.

 

نکته:
1ـ این دستور 205 گرم کربوهیدرات، 45 گرم پروتئین، 90 گرم چربی و 1810 کیلو کالری انرژی دارد.
2ـ این نان علی رغم ساده بودن، طعم مطلوبی دارد و برای صبحانه و عصرانه بسیار مناسب است.

 

منبع: مجله هنر آشپزی - ش 78