مواد لازم برای 6 تا 8 نفر:
 

آرد / 4 پیمانه
شکر/ یک قاشق سوپخوری
نمک / یک قاشق چایخوری
مایه خمیر فوری / یک قاشق سوپخوری
کره آب کرده / 100 گرم
شیر ولرم / به میزان لازم

مواد میانی:
 

پیاز / یک عدد
روغن مایع / 2 قاشق سوپخوری
گوشت چرخ کرده / 300 گرم
قارچ خرد شده / یک پیمانه
نمک، فلفل و آویشن / به میزان لازم
گوجه فرنگی / یک عدد
فلفل دلمه ای / یک عدد
جعفری خرد شده / 50 گرم

مواد رویه:
 

زرده تخم مرغ / یک عدد
روغن مایع / یک قاشق چایخوری
زعفران آب کرده / یک قاشق سوپخوری
کنجد یا سیاه دانه / به مقدار لازم

طرز تهیه:
 

در کاسه ای آرد، شکر، نمک و مایه خمیر فوری را با هم مخلوط کرده و کره آب کرده را به آن اضافه کنید. شیر را کم کم اضافه کنید تا خمیر لطیفی درست شده و به دست نچسبد.
روی خمیر را چرب کرده و بپوشانید تا خمیر استراحت کند و پف کرده و بالا بیاید.

در این فاصله مواد میانی را آماده کنید:
 

ابتدا پیاز را با روغن مایع تفت داده و گوشت چرخ کرده، قارچ، نمک، فلفل و آویشن را به آن اضافه و کمی تفت دهید تا به روغن بیافتد. حرارت را خاموش کرده و بگذارید مواد سرد شوند. بعد از سرد شدن، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و جعفری خرد شده را اضافه کنید. وقتی خمیر به میزان کافی پف کرد از آن به اندازه نارنگی برداشته و به کمک آرد روی تخته پهن کنید و از مواد گوشتی در آن گذاشته وبه صورت لقمه بپیچید و در سینی فر چرب شده بچینید. سپس روی آن را دوباره به مدت بیست تا سی دقیقه بپوشانید تا پف کند. با برس مخلوط زرده ی تخم مرغ، روغن مایع و زعفران آب کرده را روی خمیر مالیده و کنجد و یا سیاه دانه بپاشید و در فر از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه سانتی گراد بپزید.

نکته:
 

- این دستور 345 گرم کربوهیدرات، 160 گرم پروتئین، 185 گرم چربی و 3685 کیلوکالری انرژی دارد.

 

 

منبع: مجله هنر آشپزی - ش 78